Vårdförbundet..,manifestation

76717-126Ombud på SKL,s kongress 07.

Just nu har SKL,s förhandlingsgrupp avslutat förhandlingarna med vårdförbundet utan man kommit överrens vilket innebär att vårdförbundets strejkåtgärder inledes i början av nästa vecka .
Jag tillhör ju vårdförbundet och tykte att  deras krav att höja de lägst avlönade och de som jobbar natt mm var bra och tycker det är synd att det inte kunna gått att komma fram till en lösning. I dag var jag med på en manifestation för bättre lönevillkor för sjuksköterskor och andra som tillhör vårdförbundet och det kändes bra på alla sätt. se reportage i lidköpingsnytt och läs måndagens NLT.
Sjuksköterskorna är i dag den största yrkeskåren inom Region och landstings Sverige. I Regionen är det ca 14 000 emedan undersköterskorna / vårdbiträden är ca 9 000. Det innebär att kraven på att ha mer än 22 000 kr i måndadslön efter 10 år i yrket borde vara berättigade mm. Vi har ingångslöner på under 18 000 kr mm..
Jag tror det finns en stor förståelse för kårens vilja i detta och det var ju inte så länge sedan som Göteborgsposten skrev att 8 av 10 kunde tänka sig att man höjde skatten för att få bättre sjukvård och en grundpelare att få detta är att vi har sjuksköterskor som vill vara i yrket och utveckla sig i detta, Vill man inte detta framöver pga det dåliga löneläget så kommer detta att bli ett problem för sjukvården i sin helhet.
Mario Melani och Kenneth Lundell mfl från S var på torget i dag när vi kom med vårt 200 faldiga tåg och (jag som fick uppdraget att gå längst fram med två kvinnor från sjukhuset och hålla i huvudbanderollen skalderandes -vi vill ha  rättvisa löner nu ! )
de erbjöd oss att vara med på 1,a maj vilket jag senare rekommenderade en av de som sitter lokalt i vårdförbundets styrelse att tacka ja till om konflikten fortfarande är vid liv då.
De sade att så här många är vi inte på 1,a maj ,...

Jag återkommer i denna fråga förståss..

Läs gärna lidköpingsnytt och debatten om torget ,, den är intressant och bra för vår demokrati...
Jag hamnade lite i blåsväder när jag berättade att vi i nuläget accepterar parkering på nya torgytan men jag har lovat att ta upp det på vårt medlemsmöte den 23 mars... (onsdag) kl 18
 ha det bra,,. och trevlig helg
i morgon spelar mitt lag match mot Källby..
kl 16 på Hagavallen,,. välkomna..

Göran

ps Tack Gunnar och Maria för er fina gästvänlihet vilket uppskattades ,,,,,,

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej!
Självklart ska sköterskornas löner upp. Att man med minst 3 års högskoleutbildning inte får högre lön är minst sagt skamligt! Hoppas att förhandlingarna går bra så att Lidköping slipper bli drabbad av strejken...
MVH


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback