Äntligen klart med Resecentrum .... och kanske framtidens Informationsc?



I dag var jag festklädd då Lidköping invigde sitt Resecentrum !
Kjell Hedvall och Västrafiks ordförande Leif Blomqvist (Båda S ) invigningstalade på ett bra sätt och knöt symboliskt ett band mellan tåg och buss. De båda talarna pratade varmt om behovet av ökad kollektivtrafik !

Det var över 1000 personer där under dagen och jag talade lite med västrafiks lokala representanter som berättade att de nu skulle vilja få en ökad stats trafik i Lidköping. Vi har inte ens 20 % av Skövdes totala statsbuss resor på ett år och nu vill man utreda såsom man gjorde i Skövde för en del sedan förutsättningar för förstärkt trafik i Lidköpinmg på sikt.
Jag ser det som mycket positivt ! Jag ser att när vi nu i Lidköping har detta resecentrum (Kommun-Region-Eu och stat har gett bidrag ) för en kostnad för ca 30 millioner kommer att ha en mycket bra grund till att utveckla vår kollektivtrafik ännu mera !


Jag förstår Carinas kommentar men utökas kollektivtrafiksmöjligheterna så påverkar det allas möjligheter att gå från bil till buss/tåg och jag vill öka min andel här ! Exakt men co2 utsläpp får ses på totalen och jag bor själv i en lägenhet och har mycket litet energiutnyttjande ! Jag har politiska uppdrag i Regionen som till ytan är mycket stor och nu är det så att jag har en tjej på landsbygden i Bollebygd ! Så det finns en mening med mitt resande oavsett trafikslag om man säger så men man ska ha detta med Co2 med sig hela tiden och visst kan man känna det dåliga samvetet av och till och det är bra att du gör kommentaren ! Min tjej åkte hem i dag kl 15,20 och får åka tåg över Göteborg till 17,10 och sedan ta buss 100 från Göteborg till Bollebygd ca 18 till 18,45 för att sedan ta bilen hem tlll huset och vara hemma ca 19,15 !
Detta innebär 4 timmars resa med kollektivtrafiken som med bil Lidköping-Bollebygd = 130 km tar ca 1 h 45 minuter !
Som ni förstår så är det viktigt att förstärka kollektitrafiken !

I dag visades även Sockerbruket upp sin bästa sida med öppet hus där det bjöds på gratis fika och kanelbulle och vi fick också se den ytan som det är tänkt att Biblioteket ska vara på ! Mycket bra ställe och jag hoppas att Peter Silow (talesman för Lidköpings framtid) var där och såg att det faktiskt finns fantastiska möjligheter där !
Jag tycker att det är fantastiskt med kombinationen Resecentrum-Informationscentrum !


Jag såg att jag fått frågan gällande detta med det eventuella slutet på att (Tåget på älfsborgsbanan) ska stoppa i Vedum är hittintills ett förslag av en tjänstemanna grupp och det ska upp i Västrafiks politiska styrelse och vi i Mp är emot detta och kommer agera mot detta ! Vi har en  representant där Solil Brunberg .,.mail
[email protected], som kan mailas om man vill veta mer! Man kan ju oxå på lokalplanet försöka skapa opinion mot detta ! Vara kommun bör agera tycker jag ! Jag återkommer med mer info om detta !

Ha det gott
Göran

Tips matchen
Sverige -Portugal 1-0

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Det blev ju 0-0;)

Postat av: Jane

Jag citerar det du skrev: "...och vara hemma ca 19,15 ! Detta innebär 4 timmars resa med kollektivtrafiken som med bil Lidköping-Bollebygd = 130 km tar ca 1 h 45 minuter ! Som ni förstår så är det viktigt att förstärka kollektitrafiken !"

Det ligger oerhört mycket sanning i det där. Bra skrivet!

2008-10-13 @ 19:36:27
URL: http://jane.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback