kort och gott

Dagarna går i rask takt och politiken är igång ordentligt om man säger så .
Jag var i dag på Hälso och sjukvårdsnämnd där vi beslutade om skaraborgs vård på den västra sidan för 2009.
Uppgörelsen för primärvården blev klar och jag godkände den men fick inte igenom  mitt och Clabbes tilläggsyrkande om förstärkt kunskap om H.B.T (Homo,bi och trans sexuella) inom primärvården samt om förstärkt arbete med apotekare i vårdkedjan. Gällande Ambulansverksamheten i Skaraborg så godkände jag omstruktureringen för hur ambulansen ska jobba i skaraborg.

På måndagens kommunfullmäktige var jag uppe och pratade om att det skulle vara fantastiskt bra att kunna ha biblioteket på sockerbruket i framtiden vilket också blev beslutet. Om det nu blir så får vi se då vi vet att bibliotekets hyres kontrakt går ut 2012 på nuvarande plats så vi får se !

På tisdagen var jag med budgetberedningen (en från var parti) och träffade representanter från : Kultur och fritid, Socialnämnd, Teknisk service, samhällsbyggnadsnämnd och räddningsnämnden om utvärderings runda hur läget ser ut i år inför nästa år :
Kollektivtrafiken har en befarad kostnadsökning med 1 million 2009.
Ungdomsboendet falken ska ses över.
Ekologisk mjölk från danmark för dyrt och kanske inte bra ur klimatsynvinkel.
Målet på 25 % ekologiskt för 2010 står kvar,, spagetti kanske
Vi ska omstrukturera ciel på ågården och flytta den ev ! ( konvux ?)
Ekonomin är tuff och vi är beroende av värdsekonomin.. Vårt kapital sänk på 100 million kan vi vara lugna med men det finns risker naturligvis men vi måste vara sparsamma 2009.-- Det gäller alla verksamheter är väl budskapet !

Det var lite kort från mig-
Göran


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback