GL,s Årskrönika 2009


Ett år går fort och det är inte lätt att sammanfatta 2009 på ett kort sätt. För mig som grön politiker sedan 98 vill jag beteckna detta år 09 som mitt bästa utifrån att var 10,e medborgarna nu är beredda att rösta på oss om man ska tro årets opionsundersökningar sedan europaparlamentsvalet den 7 juni ...

När jag började hos de gröna i 98 så var det knappt var 20,e medborgare som var beredda att rösta på oss..
Vi har i de val jag varit med om = 98,02 och 06 legat från lite över 4% till ca 5% vid sista valet.
Opionsundersökningarna har då under dessa tider många ggr också legat under 4% under perioden 98-02..
Därefter mellan 4 och upp till 7 % ngn enstaka gång men nu ligger vi stabilt i alla de ca 5 instituten mellan 8 till 10 % och nu sist i ett opionsinstitut upp till 10,7 %--

Vi är nu det tredje största partiet och vi är nu mogna att klara detta med den ökade makten detta bär med sig.
Maria Wetterstrand är i dag enligt en panel utsedd av Aftonbladet landets 4,e mäktigaste person efter Reinfeldt, Borg och Sahlin !

Detta gör att jag som varit grön lokal politiker känner en styrka på ett helt annat sätt när man representerar landets tredje största parti och man upplever en mycket större respekt från kollegor från andra partier och då inte bara de som man sammanbetar med.

I Lidköping har vi ju i den gröna rörelsen redan uttalat vår vilja att gå till val 10 för att bibehålla ett rödgrönt styre här i Lidköping. Vi gjorde det i samband med att vi sagt ja till att vara med på 1,a maj 09 och 1,a maj 10.
Det var en härlig upplevelse detta år att få tala på 1,a maj tillsammans med min kollega Herman Andersson 17 år.

Jag kände en stolthet att vara politisk aktiv i detta ögonblick och det gav mig energi att satsa hårt de kommande 4 åren efter valet 10..11-14-
Vi kan inte vara stillatigande mot denna nuvarande bakåtsträvande regering. Vi ska besegra dem på valet 10.
Lidköping kommer att var en viktig symbol för denna kamp då vi redan har detta viktiga samarbete och vårt gemensamma 1,a maj 2010 kommer tydliggöra detta än mer för medborgarna som jag tror efter både misslyckanden med miljöpolitiken, arbetspolitiken och den katastrofala styrningen av försäkringskassan är många som vill bli av med Alliansregeringen,,,,

Annars så var det fantastiskt att få vara med och arrangera Milljöpartiets rikskongress i Skövde 14/5 till 16/5.
Fantastsikt möte blev det och särskilt kul att det blev ett uppmärksammat reportage i Rapport om uranbrytningen.
Vi gjorde en lokal kampanj med att visa en fingerad bild hur ett uranbrytningsgruva ser ut utanför kongress salen.
Uran och kärnkraftsfrågan hör i hop och Alliansens vilja att bygga nya reaktorer är en skandal och det skulle på sikt innebära en risk att billinge landskapet som nu projekteras av bolag skulle kunna bli ett nytt Ranstad (brytning av uran i Sverige)

Själva EP valet var en härlig grön triumf = 11.02 % av rösterna--2 mandat och jag som kampanjade hårt i skaraborg (var med på 22 plats på listan) kände in i märgen hur positivt vårt klimatbudskap uppfattades !


I skarborg fick vi hela 8,22 % av rösterna och nästan 10 % i Lidköping...Ja detta val är en viktig plattform för
det kommande val 10...
Mp har ju efter detta valet gått upp från 6-7 % innan valet till 8-10 % i opinonsundersökningarna..
Scbs stora undersökning visar detta tydligt från Maj ca 6 % till något över 8 % i Nov.
i skaraborg går vi från 3 till 3.5 %--- en viss fingervisning mot en uppgång som kan tyda på ett riksdagsmandat !'

Annars var det kyrkoval 09 i sept. och jag var valansvarig för skara stift  och det kändes bra att vi kom in i Skara stift med 2 mandat och att vi på riks nivå blev dubbelt så stora. Kyrkomötet beslutade några dagar efter valet att godkänna giftermål för homosexuella ! Bra !

Den stora Köpenhamnskonferensen i december blev tyvärr inget resultat mer än ett icke förpliktigande papper och en vilja att nå resultat i dec. 10 i Mexiko ! Klimatet kan vänta men inte rådande livsbetingelser på jorden-Vi måste handla nu..
I kommunen så har vi satsat på kärnuppdraget= skola,vård och omsorg men ändå beslutat om Biogasanläggning,Östra sannorna som kommunalt naturreservat och inte minst den 25/26 12 invigt den nya fantastiska arenan ! Härligt att vara där på matchen mot Kungälv tillsammans med över 4000 andra.. Detta var ett bra beslut jag var med den 30/6 2008 att ta i kommunfullmäktige . Det känns så rätt faktiskt !
Ni som såg att hela ena långsidan var ståplats.. Detta var faktiskt inte ursprungsideen.med max 3500 åskådare och 2500 sittplatser. Vi strök 2000 m2 av ytan och tog bort kortsidornas stå ! Samtidigt som jag fick igenom ett yrkande på fler ståplatser i kommunstyrelsen inför beslutet som också godkändes i kommunfullmäktige.
Nu är det 1250 sitt och 3000 = 4250 stå på vardera sidan och bandysupportern tror jag föredrar att stå !

1 nov tog vi i Lidköping vår Lista på 17 personer.. Jag fick förtroendet att vara 1,a  .. Lovar att jobba hårt i valrörelsen ! Kul att vi är så många på listan och målsättningen är 4,a mandat-..Vi är nästan 50 medlemmar mot de knappt 20 när jag började 98.--Det känns så fantastiskt att vi nu är så många som är beredda att föra fram det så viktiga gröna budskap--Det var extra kul att det kom fram en ekobonde på mitt kalas den 12 dec som vill vara med på listan och det visar väl vår nuvarande styrka mot hur det var 02 när man fick kämpa för att få folk att ställa upp..!
14 nov tog skaraborg listorna på region och riks-- och båda toppas av Lidköpingsbor vilket visar på den styrka vi har i vår gröna förening här.. Det är jag på regionen och Helene Stiernstrand på riks..Det var 48 ombud som röstade fram oss. Härlig stämning med framåtanda och vi fastslog målsättningen om 2 regionfullmäktigeledamoter och en riksdagsledamot..Vi har i skaraborg ökat från strax över 200 när jag började 2002 till ca 260 nu och aktiviteten är mycket större! Det våras för den gröna rörelsen !

Ja detta var några nedslag under detta år och nu ser vi framåt mot (om jag får nyttja Chinas sätt att namge år )
Till den gröna valsegerns år !

Personligt så var detta år en höjdpunkt med mitt giftermål den 1,e augusti med Madeleine !


Kommentarer
Postat av: Gunnar Karlqvist

Hej Göran!

Du skriver; "Maria Wetterstrand är i dag enligt en panel utsedd av Aftonbladet landets 4,e mäktigaste kvinna efter Reinfeldt, Borg och Sahlin !"

....ähum...är verkligen fru Reinfeldt - som väl är kommunalråd i Täby - en sådan mäktig kvinna?

....och vem är den mäktiga kvinnan Borg du syftar på? Finansministerns fru?



Jag hoppas förstås att mina undringar inte skapar för stort bryderi hos dig medans du funderar på veckans Quiz. Jag ser fram emot ett lika utförligt svar såsom det du levererade så framgångsrikt förra veckan!

Förmiddagshälsning

Gunnar

Postat av: Göran Larsson MP

tack för påpekandet av syftningsfelet som i sig blev lite kul..var väl lite trött..

fixat detta nu i texten--

ska försöka svara på dina allt klurigare frågor..

2009-12-29 @ 20:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback