Resa med kollektivtrafiken i VG ! och GL nytt

Hej på er alla `bloggisar`! Mitt liv som kollektivtrafikresenär i vårt västragötaland är verkligen stimulerande på alla sätt !

I måndags åkte jag med tåget från Borås till Vänersborg (kl 08,35 till kl 09.57) för att efter detta ha måndagsmöte med måndagsgruppen (Stefan. Birgitta, Anna, Tony och Jag) och vi diskuterade detta med västrafiks kommande styrning efter 2011-01-01. Skall vi utveckla bilaga 13 med 50 ägare eller ska vi göra som i Skåne med 1 ägare (regionen) och kommunal skatteväxling. Vi har haft en bra dialog i partiet om detta sedan i början av 2008 och i maj ska väl ägarrådet fastställa en inriktning i detta ! Återkommer om detta !
Det var också regionstyrelse denna dag och här beslutade man om att säga ja till HSU.s beslut (7 partier förutom V) gällande att införa ett vårdvalssystem västragötalands primärvård den 1/10 i år !(VGPV) Väl godkänd primärvård !
Alla partier sade ja förutom V och nu kommer det upp till regionfullmäktige på tisdag den 3,e februari !
Efter denna em åkte jag med tåget(Vänersborg till Grästorp ) för att sedan ta bussen till Lidköping och här hade jag först en fika med vår representant i utbildningsnämnden Peter Skallström på tre B och efter detta gick jag och vår nya kommunstyrelserepresentan(ersättare) Rustan Håkansson . (Linda Neuvenheusen har avgått) till möte med S och V inför ksau (där vi inte är med).
Vi kom överens om att pga de dåliga ekonomiska tiderna 2009 att av nämnderna kräva ett överskott på 1% = 17 millioner ! samt att vi till 2010 får fortsätta med att kräva 1% var år = 10,11 och 12. = ca 50 millioner att spara under 3 år !
Självklart vill vi undvika avskedningar utan det gäller att hitta andra sätt !
Vi är också överrens att det ev. krävs en skattehöjning (10 öre = 5,6 millioner) 2010-11-12 med målet att när konjunkturen vänder 11-12 att återställa skatten till dagens läge om skatten justeras uppåt !
Rustan tykte det var trevligt att vara med i hetluften och det känns verkligen kul och inspirerande för mig !
På tisdag tog jag bussen till skövde och hade arbetsmöte med Ulf von Corswandt (kassör) i Mp skaraborg inför vårt årsmöte i Vara den 8,e mars ! Kl 10 till 16 för att sedan ta bussen till Götene för att där vara med på ett arbetsmöte mellan våra kommunfullmäktige i Lidköping och Götene. Vi var ca 90 personer i Götenes fullmäktige sal (mycket fin på 2,a våning i centrumhuset) Vi diskuterade detta med samverkan mellan kommunerna utifrån att man i maj skall anta detta med skaraborgsstad i maj i kommunalförbundet skaraborg ! Vi har ett delregionalt tillväxtprogram 08-13 för skaraborg och vi var indelade i 12 grupper (varvat med representanter från båda fullmäktigen ) jag fick äran att från oss plocka fram två viktiga perspektiv = Hållbar ujtveckling med exempel Biosfärsområdet Mariestad-Götene och Lidköping som ett viktigt arbete mellan kommunerna och utvecklingen av Kinnekullebanan ! Kommunikationer och energi var det många grupper som pratade om men också-utbildning-näringsliv-turism/besöksnäring,livskvalitet !
Kvällen avslutades vid 21 tiden med en debatt mellan ( Kommunalråden från kommunerna och kommuncheferna) och det kan sägas så att politikerna var tveksamma till att utvecklingen gick framåt utan man menade väl att när Lidköping och Götene för några år sedan tappade arbetet med Skara så har det snarare gått bakåt !
Den som hade med guist i detta var nog Lidköpings kommunchef som ser mycket positivt med projektet `skaraborgs stad`` Han vill t om ha en särskild chef för detta projekt som kan ta tillvara på skaraborgs behov på tjänstemanna sidan !
Inga politiker kommenterade detta !  Jag märkte att några Götene politiker pratade om en sammanslagning mellan våra två kommuner men detta sade ingen från Lidköping !
I går tog jag igen bussen till skövde för att diskutera kongressen med (Sture-Karin) Jag är ansvarig för funktionärerna och har nu fått ca 35 intresseanmälningar! Jag ska redovisa detaljerna i detta den 12 februari ! Jobb--puh--men kul !
Jag har väl tänkt att jobba med tre grupper med en ledare till varje ! Vi skall ha den leende kongressen och vi i skaraborg är mycket måna om att de ca 800 gäster ska ha det gott den 15 till 17 maj på Billingehus i år !
Sedan var det möte med distriktstyrelsen och det var trevligt ..Jag och Ulf,s förslag godkändes med vissa små ändringar !
Detta innebär att VI ska sätta region och riksdagslistan den 7 november i Skövde på kansliet och att vår trehövdade valberedning ska lägga fram ett förslag efter förberedande intrevjuer mm !
Vi skall här också bestämma ; Valbudget och valplan !
Vi skall ha arbetsmöte med vår styrelse och dess arbetsorgan (revision-valberedning ) den 7 mars i Vara.och diskutera valet 2010. Målsättning.-.- Mp skall gå från ett regionmandat till 2 .Mp skall ha ett riksdagsmandat ! Mp som nu har 16 kommunfullmäktige mandat skall nå 20 ! Vi ska gå till val i samtliga kommuner = 15:
8 mars (internationella kvinnodagen ) är det årsmöte i Vara för Skaraborg !
Jag tog sedan bussen kl 23,15 till Lidköping..24,05 !
I dag har jag tagit tåget t or Lidköping-Herrljunga-Borås för att slutföra avlämningen av den gröna faran till Zaks verkstad i Borås ! Lite sentimentalt men skönt egentligen att bli av med bilberoendet !
I kväll var det sedan möte med Mp Lidköping( Rustan-Herman-Anna - Moder-Alex-Kerstin Maria-Mirozlawa)
Vi bestämde vårt förslag till verksamhetsplan och budget till årsmötet !
Vi valde formelt in Rustan Håkansson till vår representant i Kommunstyrelsen som sedan godkännes nu på måndag i kommunfullmäktige !
Vi vill också utveckla sammarbetet med S och V som på riks. Vi vill att vi ska fasställa listan till kommunen den 24 oktober i år ! Målsättning = 20 personer !
Den 25 februari kl 18 börjar årsmötet hemma hos mig ! Välkommen gamla som nya medlemmar !

VI HAR SOM MÅL ATT NÅ 4 MANDAT TILL KF EFTER VALET 2010 !

I morgon blir det tåg igen till Borås för att tillsammans med lokala sjukvårdspolitiker och Tony, Birgitta i Mp möta sjukvårdsledningen på SÄS. Jag ska prata om de kommande förslagen till nedskärningar på skene lassarett !
Beslut i februari i hälso och sjukvårdsnämnden ! Jag ska både besöka sjukhuset i Borås och i Skene !

PÅ Söndag är det möte med Mp Vg styrelse tillsammans med valkretsarna i Göteborg. Vi ska prata val 10. Vad göra gällade tjänster i valet.och på måndag är det resa till Vänersborg för arbete där och måändagsmöte med (Stefan-Birgitta-Tony och Anna ) och på kvällen bilr det kf i Lidköping och detta innebär nya resor med Västrafik som jag verkligen tycker på många sätt fungerar väl !
Ha det !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback