Kärnkraften är absolut inte framtiden

Angående kärnkraft eller inte.

När man på nytt följer den uppblossande kärnkraftsdebatten, så blir man förbluffad över alliansens "energi" och arbete på att riva upp avvecklingsplanerna för att istället göra det möjligt att bygga nya kärnkraftverk.

De låter lobbyister och reaktorkramare jobba för högtryck för att ge kärnkraften en positiv bild. Men om man verkligen granskar det hela, så märker man att den bilden inte är sann.

Man undanhåller viktig fakta om riskerna med den.

De låter skolbarnen tillhandaha en folder som handlar om energi. En mycket "gullig" sådan som delas ut gratis. Den handlar om de olika energikällorna som vi är beroende av, där barnen får tycka till om olika saker angående energislagen. De får fylla i olika rutor och rita/berätta. Där står bland annat om sol, vind, vatten och kärnkraft som de goda miljövalen. Kol och olja beskrivs som mindre bra.

Att kärnkraften skulle vara ren är en mycket falsk sanning. Det är i mina ögon otroligt att man utsätter barn för en sådan lögn i vårt land idag. Det enda som står om kärnkraften är att uran kan vara farligt. Det står ingenting om hur farlig hela uranbrytningsprocessen är. Det beskrivs inte med ett enda ord att i t ex Australien där man har mycket stora urangruvor ligger enorma radioaktiva slagghögar nedsänkta i vattenbassänger som riskerar att läcka ut i grundvattnet och att detta kan få katastrofala följder.

De nämns inget om att det bedrivs uranbrytning i några nordamerikanska indianreservat och att människor som jobbar i dessa, i flera fall har drabbats av sköldkörtelcancer, lungcancer och leukemi. Många av dessa familjer har förlorat pappan i familjen på grund av gruvarbetet.

Vi har slutförvaringen som måste fungera resten av jordens livstid ut, (tillåt oss att småle), för att inte tala om en total härdsmälta som inte alls är omöjlig.

Det som är allra tråkigast är att sanningen alltid skall undanhållas vanligt folk, så är det hela tiden.

De som ej är pålästa, däribland barn och personer som inte satt sig in i det hela är hela tiden duperade av lobbyister och reaktorkramare. De får inte alls någon sann bild av vad som kan hända. Det är så lätt att dupera och lura med sig "Svensson", när man har den mediala makten.

Det finns också andra faror att ta med i bilden. Med World Trade Center i minnet så är det inte alls orimligt att kärnkraftverk i framtiden kan komma att utsättas för attentat (hoppas inte). Om man ser till människans krigiska historia så är det en utopi att det ska bli en ständig och varaktigt fred. Tråkigt nog så är det så, och om en fiende skulle gå till angrepp vad försöker han att slå ut först och främst? Ett vindkraftverk? Eller ett kärnkraftverk? Skulle det sistnämnda vara förbjudet?

(tillåt mig att småle igen).

Vad skulle hända om man i det tätbefolkade Europa slog ut ett tiotal kärnkraftverk? Sårbarheten med denna energi är fruktansvärd, sanna mina ord.

Denna energi kan bli Homosapiens gissel.

Med tanke på KD:s omsvängning i kärnkraftsfrågan, måtte detta parti som förespråkar kristen etik och moral slippa vara med att tända Lucifers eld eller vikingarnas Ragnarök. Eller ska man säga som centerns partiledare "jag tänker på mina barn och barnbarn". Jag undrar just vad mammorna i Tjernobylområdet tänker om sina barn och barnbarn...

Sist men inte minst förstår jag att FP vill stärka försvaret. Man måste ju med alla medel försvara våra kärnkraftverk vid ett allvarligt läge. Var det inte 100 stycken nya plan man ville ha? (tillåt oss att småle).

För det första så har vi energi så att det både räcker och blir över. Skulle det behöva byggas nytt så snälla för all del bygg inte ut mer kärnkraft!

Vi hoppas att vi människor skall kunna leva långt in i framtiden i en oförstörd värld där de som vill ska kunna röra sig fritt i en frisk miljö med jakt, fiske, bär och svampplockning som människor alltid har tyckt om att göra.

Fram för endast total "ren" energi.

Tänk på våra barn och barnbarn och på vår vackra planet!

Signatur:

Två sanna miljövänner

Kent Johansson i Bredared

Göran Larsson i Lidköping /MP


Kommentarer
Postat av: Michael Karnerfors



Alltså.... var börjar jag? Hela det här inlägget är ren skrämselpropaganda och faktafel från början till slut. Det är så otroligt sorgligt att se människor förvanska fakta så grovt, och dessutom försöka dölja det bakom en fasad av miljömedvetenhet. Det är bara sorgligt.



Kort sammanfattning av faktafelen:



- Att påstå att slutförvaret måste hålla "Jordens livstid ut" är ren lögn och reflekterar inte alls verkligheten.



- "Urbefolkning drabbas" är en propagandamässig ploj, lika mycket som "Tänk på barnen". Om människor drabbas är urbefolkningen varken mindre eller mer värd än någon annan.



- Historisk uranbrytning var inte miljömässig, nej. Men det berodde på att <b>ingen</b> gruvbrytning var det.



- Modern uranbrytning kan skötas inom exakt samma miljö- och arbetsskydssmässiga ramar som all annan gruvbrytning, som exempelvis den omfattande brytning av järn, koppas och neodymium som behövs till vindkraftverk. Den som hävdar att detta inte går skall omedelbar polisanmäla alla urangruvor i Canada och Australien för grova miljöbrott, samt upplysa miljögranskande myndigheter i respektive länder att de blivit lurade. Den som inte gör det har genast avslöjat sig själv med att använda bluffargument.



- Kärnkraftverk är inte attraktiva terroristmål eftersom de som anläggningar är långt robustare än så gott som alla andra tänkbara mål. Inte ens en självmordsattack med flygplan typ 9/11 har någon risk att knäcka inneslutningen.



- Tjernobyl har inte med svensk kärnkraft att göra. Jämförelsen är helt irrelevant eftersom vi alla långt innan 1986 visste att de sovjetiskbyggda RBMK-reaktorerna var feldesignade från grunden i det att de var grafitmodererade, lättvattenkylda reaktorer som hade naturligt uran som bränsle. Detta gav dem en idiotiskt farligt hög positiv feedbackkoefficient, och detta visste alla om. Högsta Sovjet valde dock att ignorera detta och eftersom Sovjetunionen inte ingick fullt ut i det internationella samarbetet om kärnkraft hade vi ingen makt att stoppa dem.



- Och även om vi beaktar Tjenrobyl olyckan så har civil kraftproducerande kärnkraft i dagsläget dödat färre än 100 människor. I jämförelse har vattenkraft under samma tid som kärnkraften existerat dödat över 170 000 människor.

http://www.iaea.org/Publications/Booklets/Chernobyl/chernobyl.pdf



Så den enda som sprider falsk fakta och propaganda här är ni. Och det äcklar mig att ni tror att ni kan komma undan med det bara för att ni påstår er bry er om barn och miljö.



2009-03-03 @ 09:45:59
URL: http://nuclearpoweryesplease.org
Postat av: Gl

Jag tycker arrogansen säger allt. Vi har rätt. Du har så fel. Hyfsa till ditt språk

2009-03-03 @ 18:57:55
Postat av: Anonym

Mp säger ja till besparingar på 2 procent för 10 11 och 12. Vi återkommer med skatten till efter vår proppen på riks. Det blir ett preleminert skattesats i juni för ett slutligt fastställande i november

2009-03-03 @ 20:01:54
Postat av: Michael Karnerfors

"Jag tycker arrogansen säger allt. Vi har rätt. Du har så fel. Hyfsa till ditt språk"



Vad? Detta är en seriös debatt, viktig för våra nuvarande och framtida enerilösningar och det där är allt du har att säga?!



Är du säker på att du inte vill posta ett svar som går att ta på allvar, eller skall vi visa alla exakt vilka verklighetsfrämmande och faktamässigt felaktiga argument ni använder i den här debatten?

2009-03-03 @ 20:52:10
URL: http://nuclearpoweryesplease.org
Postat av: Michael Karnerfors

"Jag tycker arrogansen säger allt. Vi har rätt. Du har så fel. Hyfsa till ditt språk"



Vad? Detta är en seriös debatt, viktig för våra nuvarande och framtida enerilösningar och det där är allt du har att säga?!



Är du säker på att du inte vill posta ett svar som går att ta på allvar, eller skall vi visa alla exakt vilka verklighetsfrämmande och faktamässigt felaktiga argument ni använder i den här debatten?

2009-03-03 @ 21:29:23
URL: http://nuclearpoweryesplease.org
Postat av: Madeleine

Hej Michael, du är duktig på att bevaka alla som bloggar om kärnkraft. Alla har vi något positivt;)

För övrigt så håller jag med skribenterna.

2009-03-03 @ 22:49:01
URL: http://maddisan.bloggagratis.se
Postat av: Michael Karnerfors

Jo jag vet att du håller med Madde... som vanligt har du ingen egen åsikt utan kör på "Tycker ja' me'"-linjen. Jag undrar fortfarande hur du tänker förklara dig så inför barnen.



"Mamma varför tycker du så?".

"För att det var vad någon annan sade åt mig att tycka".

"Men varför?"

"Jag vet inte... men de sa' det så jag lydde".

2009-03-03 @ 23:33:44
URL: http://nuclearpoweryesplease.org
Postat av: Jane

Michael Karnerfors: Jag måste flika in här och säga till dig att jag ÄR faktiskt Madeleines äldsta barn. Och jag har inte påverkats av vad hon har sagt till mig. Det är först nu (nja, ~2 år tillbaka)som jag och min Mor på allvar börjat prata politik, eftersom varken hon eller jag tycker att man skall styra sina barn dit man själv bäst behagar. Jag har gått min egen väg, men även hittat rätt, enligt mina åsikter. Att bara "hoppa på" min Mor för att du tror att hon inte har några egna åsikter, bara håller med, och att hon på något vis skulle sagt "jag vet inte... men de sa' det så jag lydde", DET är felfelfel. Lägg dig inte i det. Sitt du istället och fortsätt bevaka hennes, och alla andra kärnkraftmotståndares, bloggar med dina hök-ögon, UTAN att lägga dig i min Mors uppfostran. Tack!

2009-03-04 @ 17:44:39
URL: http://jane.bloggagratis.se
Postat av: Michael Karnerfors



Jane, som jag har svarat på din blogg har jag inte påstått att din mor försöker korvstoppa dig med en åsikt. Däremot förväntar jag mig att du som hennes barn någon gång kommer att fråga din mor varför hon tycker som hon gör. Och jag tror inte hon kommer att ha något bra svar, därför hon har inte lyckats producera något när jag har frågat henne upprepadde gånger.

2009-03-05 @ 09:02:48
URL: http://nuclearpoweryesplease.org
Postat av: Gunnar

Hej på Er!

Jag kom att tänka på det här att "Kärnkraftverk är inte attraktiva terroristmål...".....hur vet man det?

Är det så att det är helt omöjligt att angripa ett kärnkraftverk - på något sätt - med syftet att skada det?

Med Vänlig Hälsning

Gunnar Karlqvist

2009-03-05 @ 22:55:20
URL: http://www.gunnarkarlqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback