Ett tråkigt men enda rätta beslut gällande Gösslunda..



Beslutet är nu fattat och det blev så att med 6 röster mot 5 i nämnden så gick förslaget om stängningen av Gösslunda igenom.
S-V och Mp . Inget lätt beslut som sagt men i dessa ekonomiska tider så var det den riktiga vägen !

Alliansens 5 röster räkte inte för att stoppa beslutet !

Jag pratade med Veronica i kväll och berömde henne för att stå upp för detta svåra beslut och att det påvisar en politisk förmåga som är av stor värde inom politiken och då inte minst för oss i Mp ! Det är inte lätt att som fritidspolitiker utstå mycket kritik och då även av privat karaktär som det lätt blir i frågeställnikngar som detta med skolnedläggningar.

Majoriteten har agerat med en tydlig inriktning att klara helheten i skolan och det säkrar faktiskt landsbygdskolor som Otterstad. Kjell Hedvall skriver själv om detta i debatten.
Center partiet bör nu se framåt och till  Centerpartisterna,, så vill jag hälsa att mp står sig starkare än någonsin inför valet och vi ska göra allt vad vi kan för att behålla en rörgrön majoritet i denna kommun efter valet 2010...
Jag är väldigt besviken på er vändning i kärnkraftsfrågan... tror att en del Lidköpingsbor är det oxå !


Kommentarer
Postat av: Christer Holm

Du och (MP) m fl har klarat ett jobbigt politiskt dilema och beslut.



Att i sakfrågan egentligen inte vilja fatta det svåra beslutet p g a av svikande ekonomiska realiteter. Det är den verklighet beslutsfattare drabbas av förr eller senare.



Nu har det hänt i Lidköping! Hoppas nu Gösslundabarna m fl får en tillfredsställande lösning på annat sätt?!

2009-03-19 @ 08:41:12
Postat av: göran

Ja dä va än träjvlig blagg du hadd.

Ja kom fra norrland om anmärker mitt skrävande.

Haddä bra hälsningar göran från norrland .. Ny läsare.. sökte på " göran blogg" på google å hätta

Däj.. tyckte det va trjävlig

2009-03-20 @ 10:02:46
Postat av: Tobias Gustafsson

Hej Göran



Jag har blivit ganska bra insatt i frågan om Gösslunda skola. Jag hoppas att du också har tagit dig den tiden!

För det första så flyttas inte förskolan till Stenhammar den flyttas till Lilleskog vilket betyder att det blir ganska så krångligt för många föräldrar. För det andra så är Stenhammar redan överfull jag har själv varit o tittat.... har du också varit där? För det tredje så kan man inte visa någon besparing mer än minskad uppvärmning och släckta lampor! Vad tror du att själva flytten kommer att kosta? Tråkigt att du/ni verkar ta så lätt på att flytta våra barn till en mera stressande miljö.

Vi har skapat en föräldragrupp som undersöker alternativet friskola hoppas att Mp inte sätter fler käppar i våra hjul.

2009-03-20 @ 19:37:15
Postat av: Gustav

Skönt att ni tryggar skoltiden för systrarna Berlings barn i Otterstad eller??

2009-03-20 @ 20:33:16
Postat av: Carina J

Jag är inte från trakten, så jag tänker inte yttra mig om er skola som jag inte vet så mycket om. men jag vill bara berätta att alla kommuner har hårda sparkrav på sig nu, läste t ex senast idag att Marks kommun i Sjuhärad tvingas kanske lägga ner 12! små skolor runt om i kommunen. I Borås är det fullt "krig" mellan föräldrar och politiker. Men spara måste kommunerna göra, och jag är övertygad om att politikerna gör så gott de kan i kristider, det är tuffa beslut de måste ta och ingen politiker vill väl lägga ner en skola bara för att retas med folk?

De måste ju spara, det är en skyldighet och ett

ansvar de tar på sig när de väljs.

Man kan inte leva över sina tillgångar, och denna krisen kom ju väldigt snabbt på, och kräver sparbeslut.

2009-03-21 @ 00:03:19
Postat av: Göran Larsson

jag är ledsen för att föräldrar som Tobias och andra känner sig drabbade men det handlar om att ta beslut för framtiden så att det inte blir ännu värre framöver. Vi har en skola 2,5 kilometer som kan ta emot eleverna från Gösslunda samt att man kan välja vilken förskola man vill att barnen skall ha. Det är inte så att jag inte vet bakgrunden till detta och jag vill inte spara på personal i skolan. Det är så att det skulle även det försämra för de drabbade föräldras barn som nu går på Gösslunda !

Jag vill vara tydlig när det gäller Gösslunda att vi kan inte som parti ena dagen stänga vår egen verksamhet där pga ekonomiska sparbeting och den andra dagen ge tillåtelse till en friskola där ! Det skulle vara en inkonsekvent politik som saknar all trovärdighet ! Det finns inget elevunderlag för detta och det skulle innebära kostnadsökningar för vår egen verksamhet på området att detta områdes enda landsbygdskola òtterstad`med ca 80 elever skulle få läggas ner troligvis !

Mp är inte emot friskoler principielt men vi är inte heller för när vi vet att det inte skulle fungera . Ett familjekooperativ på en landsbygdskola är en annan sak (typ otterstad).

Vi ser friskolan som ett gott komplement och inte som att den ska urholka vår egna skola så att det blir sämre för helheten.

Jag vill avslutningsvis säga att jag alldrig skulle sätta nåra käppar i hjulet för någon utan tvärtom hindra att skolan som helhet drabbas och skulle den göra det så drabbas alla ! I dessa tider så handlar det om att tänka stort och inte smått och jag sade faktiskt det i fullmäktige när vi tog sparbetinget att jag trodde att alla vara beredda på att dra sitt strå till stacken och jag tror och hoppas att det blir den gällande attityden de kommande 3 åren som kommer att bli tuffa ! Jag måste som politiker ha ett övergripande medborgar perspektiv och jag kan inte se till vissa särskilda grupper...

2009-03-21 @ 00:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback