Svåra tider kräver ledarskap som inte har strutsbeteende !

Det är inte när det går lätt som ledarskap prövas utan när det är svårt och jobbigt !

Jag har i frågan om Gösslunda haft kontinuerliga kontakter med min representant i Nämnden Veronica Berling och jag tycker hon är värd all respekt för den courage hon visar i denna svåra tid när hon och nämnden ska ta beslut den 18 mars gällande nedläggningen av Gösslunda !

Alternativet att spara på våra andra landsbygds-skolor fanns inte här (järpås, Saleby, Tun, Örslösa, Vinninga och Otterstad)
Alternativet att spara på personalen fanns inte för det skulle verkligen försämra för våra barn i för och grundskolan.

Det alternativ att låta alla gösslunda barnen gå på Stenhammar fr. om hösten 2009 är det bästa ur ett helhetsperspektiv.
Denna skola ligger ca 2,5 km från Gösslunda och den är ju nästan att betrakta som en skola för landsbygden med sitt upptagningsområde !
Man kan alltså deffinera den som en kombination av glesbygd/tätort skola vilket man nästan också kan göra med Gösslunda !

Debatten har sina tongångar och det får man förstå och vi i Mp har full förståelse för detta och tar gärna emot all kritik som finns.
Kommunfullmäktige har möte den 23 mars kl 18,15 till typ , så jag skulle vilja bjuda in de som vill att komma dit att ställa frågor till oss 51 kf ledamöter som i enighet tob beslutet i mitten av februari att spara 20 millioner på kommunens verksamhet= 1 % av nämndernas bruttoinkomster !
Vi bär slutligen ansvar för det beslut som nämnden måste fatta och bör därför ställas till svar !
Man väljer ju var 4,e år till kommunfullmäktige och det har stor betydelse vilka som väljs in så jag uppmanar folk att verkligen bry sig om detta val näst år !

Mp vill ta ansvar och vill också i fortsättningsvis göra detta och då kan vi inte bli en struts när vi kommer till svåra beslut.
Vi tar kritik och vi svarar i demokratins namn på detta och jag hoppas vi får respekt för vår öppenhet.
Vi är i lIdköpingsnytt det parti som verkligen varit tydliga i vårt ställningstagande gällande Gösslunda !
Livet skall inte vara lätt jämt och sannerligen så prövas ledarskapet i tider av dessa.

Men kom ihåg detta kamrater !  Att vara feg när det blåser motvind och ducka för svåra beslut det kan inte vara egenskaper som faller gillande när medborgare går till val.
Jag vill slutligen uttrycka min allra största respekt för Mario Melanis (S) sätt att leda Barn och skolnämnden i tider som denna !
Det är denna typ av ledarskap som behövs i dessa i tider inte en vindflöjels !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback