Valrörelse

I går var jag på två debatter . Den första gran-larsson  i Vara på gymnasiet inför ca 200 röstberättigade elever och flera verkade ha intresse att rösta på vår Mp politik som är den enda möjliga om vi ska ha ett grönare och humanare Europa !
Jag fick där hjälp av Grön Ungdom väst språkrör samt Solveig, Mikael med dotter.
De var många som tog vår broschyr `grönt klimatval 2009` .

På kvällen var jag i Åsaka inbjuden av LRF. Debatten höll på i 2 timmar och 15 minuter och jag trykte hårt på att vi har den politiken som gynnar vår skaraborgska bygd och dess landskap. Jag sade också i början att jag var uppväxt på ett lantbruk som min fader drev. De som deltog på denna debatt var : Carina Olsson ,riksdagsman (S), Lars Elindersson , riksdagsman (M), Holger Gustavsson , riksdagsman (Kd), Kent Johansson , regionfullmäktige ledamot (C) och Stig från Junilistan och Anna (Fp) Jag tyckte jag vann debatten då jag fick i gång det jag ville, nämligen att det är skillnader emellan partierna och det är viktigt med en mångfald av partier i Europaparlamentet. Jag var den enda som tydligt sade nej till Euron och hade en debatt med dess främsta anhängare Holger Gustavsson och jag erinrade honom att vi debaterade mot han i Mariestad inför folkomröstningen om euron och jag fick hans argument som han hade då redan att blekna ännu mera inbför den ca 50 personers stora publiken. (främst medelålders-jordbrukare men ock politiker som 4,a från MP: Lars-Ann-Maryam och Wallgren. Falköpings närradio spelade in det hela..
Jag tyckte inte att mina motdebatörer på något sätt verkade så där fantastiskt engagerade utan mer trötta , så min energi blev starkare av detta ! Kent (C) ligger 2,a på Centerns lista så vi får väl se om han kommer in men c får bara 1 mandat som de har nu och för att bli etta så krävs det nog ca 10 till 15 000 personröster för Kent och för att få detta så måste han bli mer energisk ! Lycka till Kent ! Om en Centerpartist kommer in så vill jag att det ska bli du !

Jag har i dag gått på Kjell Hedvall valda bio `Woodstock`! 1969... Avslutningen med Janis Joplin och Bob Marley på den 3 timmars och 30 minuters långa filmen gjorde att man varkligen inte upplevde träsmak i baken.. Denna tre dagars långa festival med kanske 1 million gäster (fritt inträde) var fantastisk att skåda och de små barn som var där 1 till 2 år gjorde att man tänkte att det kunde ju varit mig själv då jag är född 67 !
Bra val Kjell och kul att detta år 2009 få vara med på en kärleks festival som woodstock.. Jag gillar inte knarket på något sätt och filmen är inte på något sätt ett hyllande till detta utan den är en hyllning till vänskapen, fredskapen och kärleken som förmedlades av denna festival... Jag upplever att vi i dagens expert och prestationssamhälle av och till glömmer vad livet i sig är ! Vi behöver se varandra mera och ge varandra mer tid ! Alla människor är av samma värde och i dagens prestationssamhälle så glöms detta lätt av ! Jag gick ifrån Folkan i dag med en känsla av behovet av gemenskap !
Hoppas vi i vårt gemensamma samarbete i majoriteten kan få det vår vision vill : Ett välkomnande och hållbart Lidköping !

Europavalet går nu in i ett slutskede !
I morgon hämtar jag 4000 broschyrer av vårt valmanifest `grönt klimatval` ! Som ska till vara medborgare from lördag tom söndag den 7/6.. Våra gröna väljare bestämmer sig senare än några andra väljare så det gäller att gå `ända in in i kaklet ! Jag är som 22 på vår lista en levande symbol på vikten av att rösta och då på det gröna alternativet ! Jag kommer att synas på följande platser framöver !
Lördag på torget,, 09 till 12
Måndag i Mariestad / ev kväll i Tidaholm
Tisdag em i Vara  ( Min utvalda bio film -- Erin Bronkowisch ! välkomna ska ni alla vara) kl 18,,,,,
Onsdag kl 08 till 11 på torget  (läckö kl 11,30 -16)
torsdag  Gullspång (skaraborgsmöte i Skövde kl 18..
fredag...06-08 resecentrum Lidköping och sedan torget 09 till 12 för att sedan vara i Skövde från kl 13,30...till 16,30 och därefter Skara kl 17 till 18...
lördag   National dagen... ( vid affärer mm så ska vi dela ut i Lidköping /Ev Falköping kl 13 till 16 .. )
Söndag,,. ska stå vid Valplats i Lidköping(går mellan flera)

Tips..    valdeltagande 42,5 %
M = 23 %  S 30,5 %  Fp 10,3 % Mp 9,8 %, C 7,6 % , Piratpartiet  5,2 %
(man) 4            6                 2                2                 1                 1

Vänsterpartiet 5 %, Kristdemokratrena 4,3 %       
(Man)       1                         1                                 

Sd 2,3 %, Junilistan 1.1%  Övriga 1 %

(jag kommer revidera detta tips.. 1/6--och 4/6)

Kommentera gärna !

Gällande Lidköping så tippar jag 40,5 % i röstdeltagande ( 29,875 röstberättigade) Ca 1000 har nu röstat i förröstningen!
I lidköping så har jag följande tips gällande röstfördelning

M  25%   S 32,5%    FP 6,3%, MP 6,8%, C 10,6%, Piratpartiet  3,2% , Vänsterpartiet  7% . Kd  6,3%  . Sd 1,3 % övrigt 1 %

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback