GL,s valfunderingar



Jag tänker mycket på hur jag ska utveckla min politiska förmåga och den som är min förebild är Peter Eriksson.
Jag blev vald som ordförande i Skaraborg i mars 2002 och var på kongressen i Sundsvall i maj samma år då Peter valdes till vårt ena språkrör . Jag kommer i håg hans inspirerande tal varför han ville bli språkrör och jag glömmer aldrig hur jag strax innan valresultatet skulle förkunnas ut talade kort med Peter och sade att han kommer att bli vald och inte motkandidaten Carl Schlyter..

Han verkade glad av att jag sade detta då och därefter har vi väl träffas ca 1 till 2 ggr/år på olika träffar där vi distriktordförande funnits med. Denna bild är från kongressen i Skövde 2009.
För mig är politik att få vara med och få något gjort och inte sitta på läktaren och titta på när en majoritet styr. Peter har alltid trykt på detta att vi måste vara konstruktiva, ansvarstagande och villiga att ta ansvar. Att sitta på oppositionssidan är det enklaste som finns och absolut very boring.
Jag citerade Birger Schlaug i mitt 1,a maj tal 2009 i Lidköping
- Politik är att vilja..
För mig har Peter en enastående vilja att ta ett ansvar i det politiska arbetet som jag inte sett hos någon knappt.
Jag har försökt att använda min vilja och energi till att verka som lokalpolitiker i sann Peter anda allt sedan jag hörde han första gången i Sundsvall 2002.

I går var det annars en trevlig dag med kommunalpolitisk information om vad vi har gjort i kommunen 2009 och morgondagens utmaningar. Alla ledande tjänstemän och politiker var på plats och vi träffas i dag igen.
I går eftermiddag var jag i Skövde tillsammans med Anna och Nils och träffade ledande S-politiker från skaraborg utifrån mitt partiuppdrag i Skaraborg och det känns verkligen att vi nu är det som Peter så tydligt myntade..
De rödgröna--
Jag har alldrig sett fram så mycket inför ett val som detta och en sak är säker att det hade inte varit som det är nu om Peter Eriksson hade förlorat valet, vilken han denna soliga dag när han stog där själv på kullen strax innan beslutet skulle förkunnas själv funderade på om han skulle göra när jag gick fram och på säkert maner sade att det blir du Peter som vinner detta val och nu kommer Peter att ta oss till Regeringsmakten---




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback