Omval 11 analys

Ett röstdeltagande på något över 40 % är inget att hurra för men alldrig har nu så många satt sig in vilka dessa figurerer är som styr i regionpolitiken och detta kan ju båda för ett större intresse för de regionala frågorna när vi går till val 2014.

Jag har nu ett tydligt besked gällande detta med skilda valdagar ! Jag säger blankt nej till detta utan det viktigaste för legitimiteten av de styrande som väljarna vill ha är att det blir ett högt valdeltagande och då behövs det som jag ser det ett nationelt val innehållande alla tre beslutsnivåer i Sverige !

Vi vet att EP valet i Sverige inte har nått över 50 % ngn gång så därför är det väl så att det hade varit förunderligt om Västragötalandsregionens omval hade gjort detta !

Den gången som EP valet når över 70 % så får jag väl fundera på att ändra mig igen !

Nu måste vi se till att rodda ett valdeltagande i hamn och få till ett styre som tar ansvar för regionens 50 000 anstälda ! Detta måste ske under en relativt snabb tid då vi måste börja jobba med de politiska förutsättningarna !
De rödgröna har nu :
S, 52 mandat ,MP 12, V  9 mandat  = 73 mandat  
M  38 mandat ,FP 11 , C 9, KD 9 = 67 mandat
Sjukvårdspartiet åkte ur ! SD 9 mandat .

De rödgröna har egen majoritet i styrelser och nämnder !

Innan valet hade Alliansen 68 och de Rödgröna 67 !

Men Gert Inge Andersson är regeringsbildare och jag hälsade på honom i dag på trappan upp till ingången på Residentet i Vänersborg och grattade för S framgång med plus 5 mandat !

Nu får se vad månde bliva men jag hoppas verkligen att frågan med regering för regionen är klar inom en snar framtid !
De rödgrön vann påm tydlighet gällande att vara emot utförsäljning av sjukhusen !
Även frågan gällande enhetstaxan hjälpte till !

Jag bedömmer att Alliansen inte hade några gemensamma tydliga budskap som detta !
Därav att väljarna gick åt det rödgröna hållet !

Röstskolket var stort från medborgare upp till 40 års ålder och detta var förståss en nackdel för oss gröna som har våra naturliga väljare från dessa årsgrupper men vi lyckades vinna de äldre i detta omval !

På onsdag har länsstyrelsen räknat klart alla kryssen ! Så då återkommer jag med kommentar förståss !
5 % kryss på det antal totalröster sitt parti har krävs för att kunna klättra på sin egna lista !
MP i skaraborg fick ca 4000 röster ( 4,9 % ) vilket skulle innebära ca 200 personröster !


Kommentarer
Postat av: Miss Germany

Wahlkampf ist vorbei und MP endete um 7,3%, in Västra Götaland, 4,9% für Skaraborg und 5,2% in Lidköping;-)

2011-05-17 @ 00:19:03
Postat av: Español

Aquí puedes leer los resultados.

http://www.val.se/val/om2011/valnatt/L/lan/14/index.html

2011-05-17 @ 00:22:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback